Det finns INGET soom heter Engelsk staff...

Ja, så diskuteras det återigen på vissa ställen att "jag träffade på en engelsk staffordshire igår".
Ahaaa....en ny ras då eller? Finns ingen Engelsk Staffordshire Bull Terrier, isåntfall är det en
blandras.
 

Det som allt fler börjar kalla ”Engelsk staff” heter Staffordshire Bullterrier och ingenting annat. Den kallas för ”staff” eller ”staffe”, ”gris” och lite andra smeknamn, men rasens namn i CRUFT såväl som SKK är bara Staffordshire Bullterrier. Jag kan någonstans förstå om man som staffägare vill göra skillnad mot amstaff för människor som är okunniga om bull-och-terrierhundar! Vi får inte bidra till att döpa om vår ras! Sluta bekymra er om vad folk tror att ni har för hund. Berätta att ni har en staffe. Skulle frågan komma om det är samma sak som amstaff, säg bara att det INTE är det. Om ni får frågan om det är en Engelsk staff, säg bestämt nej! Ni har ingen Engelsk staff. Thats it! 

Vi ska inte bidra till att folk som äger en Staffordshire Bullterrier själva inte vet namnet på sin ras!!!

 

 


Kommentarer
Postat av: Diana

Jag är en av dem som länge sa engelsk.. Men det var vad jag fick lära mig för många år sedan. Vet ju nu att de inte heter det, men vanan sitter där & för mig blir det ofta fel. Men de gånger jag säger fel skäms jag nästan. ;)

2012-10-30 @ 13:54:21
Postat av: Anki

Ja ibland blir det att när folk inte förstår sambandet tex amstaff/staffe, måste lirka med dom, men det känns så fel. Blir så fel.
Men att äagre av rasen fortfarande inte vet att
det inte heter engelsk staffe kanske man bör se över sin kunskap om rasen:):)

2012-10-30 @ 15:36:58
Postat av: Diana

Jag håller helt med dig & jag lärde mig ju ganska nyligen igentligen eftersom jag först riktigt uppmärksammat rasen var för ca 1 år sedan. Fast första staffen jag stötte på var en kompis hund för ca 10 år sedan & även fast att den hade stamtavla med så sa hon just engelsk..

2012-10-30 @ 17:36:21
Postat av: Anki

Oftast säger man ju ja, det här är en engelsk...just för att andra inte förstår, men då blir det ju fel, vi sprider fel kunskap, även jag gjorde det från början:)
Så det tror jag nog med andra ord många gjort men inte vill erkänna.:)

2012-10-31 @ 10:07:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0