Blandad helg

Vi har haft en fantastisk helg. Och dessutom bjöd helgen på bra väder
både sol och värme, kan inte ha varit bättre.
 
I lördags åkte vi ner på stan för att uträtta lite ärrenden och så passade vi
på att äta lunch ute. Hade hört så gott från kollegor på jobbet om "Jensens"
så vi testade faktiskt det. Jag är enormt kräsen när jag ska äta ute och huvudtaget.
Mat ska vara gott, även när man äter ute. Att äta på IKEA är kanske inte min grej,
har gjort det ett antal ggr och då tagit en kött bit som man kunnat kastat i väggen och
den studsat tillbaka, NEJ, så ska det inte vara. Att kanske äta djupfrysta köttbullar där
är kanske en annan grej, men det är något jag inte äter ute när det finns annat gott
att äta. Alla har vi våran smak och det är tur det. Så istället för kanske en pizza eller
något annat traskade vi in där och fick genast snabb service. Vi var ganska tidiga iof.
Annars har jag hört man kan få vänta länge.
Vi tog vitlöksbröd som förrätt och det var himmelskt gott. Sedan tog vi dagens lunch, eller
lunchbiffar. Helt suverränt, min biff bara smälte i munnen...så himlans gott och såsen suverrän.
Det ser ganska enkelt ute när man får det, men när man stoppar det i munnen är det en annan sak.
Man får liksom betala tydligen för det man vill ha. Vill man ha en salladsbuffé till så betalar man
extra. Iallafall så är det en enormt billg lunch om man vill äta dessutom gott. Vi gick därifrån nöjda
och det är ju inte alltid man gör på en del ställen. Mat ska man njuta av!
Vi passade naturligtvis på att köpa 1 kg godis på Hemmakväll är vi ändå var på stan.

Igår söndag tog vi oss i kragen och gick ut tidigt allihopa i skogen. Arnold behövde
tränas med att gå fint i koppel och samtidigt att aktivera alla hundarna som blivit lite åsidosatta
genom allt skit vi gått igenom i somras. Arnodl var jätteduktig med att gå fint, men lite finns
naturligtvis att jobba med. Passivitet är något som alltid ingår i våra långpromenader, det är
oerhört viktigt. Hundmöten har vi aldrig problem med, dom i stort sätt bryr sig inte.
Däremot om vi träffar någon och stannar och pratar å vill dom gärna fram och hälsa. Men detta
avgör vi om dom får.
I helgen som kommer ska jag träna Arnold, har kommit på precis hur jag ska göra. Dessutom
måste jag engagera mig mera i att lära han förstå mina kommandon när det gäller hans dövhet.
Att stampa i marken betyder STOP/STANNA, han verkar få kontrol på det nu. Han har varit
seg när det gäller just det. Men nu är vi på gång. Att han är enormt villig på att jobba det märks
och hans ögonkontakt iallafall med husse är 100%. Jättekul att se.
Sedan fick han gå och lukta som belöning men nu har jag full kontroll så han inte stoppar i sig något.
En operation till på en hund har jag ingen lust att vara med om.
 
Nu är det en ny vecka och är återigen på jobbet.....
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0