Har varit lite tufft

Ja, vad ska man skriva? Har varit en jäkla tuff semester som jag skrivit innan.
Inga som akut fick opereras, en TV som pajade. Och så precis när jag denna
vecka skulle börja jobba blev Arnold sjuk. Han slutade äta. Han bara låg och sov.
Ville inte hoppa upp i soffan eller säng vilket han alltid gör, eller alltid o alltid men oftast,
ibland vill han bli daltad pga bekvämlighet. Han låg mellan varven och skakade.
Jag ringde då Strömsholm i vanlig ordning på jobbet och frågade. Och till svar: Det är varmt,
du har en ras som är benägen att känna av det mesta. Löptik hemma som kan påverka, och
foderbytet. Jag blev ju rekomenderad pga Arnold allergi (klåda) att köra på VoH lamm och ris
+ Standardt Mild. Det kan ha blivit alldeles för mycket i hans lilla mage. Precis som jag gjorde för
några år sedan med Spike, men då övergick jag direkt och han var nästan dödssjuk i 4 dgr och
kunde inte resa sig upp och gick han upp så vingla han till. Då trodde jag att han åkt på nått
neurologiskt. Men tog det pö om pö.
Igår åt Arnold och vandrade omkring, busade lite. Men dock är han lugn.  Arnold har ju
ätit VoH hela tiden men då kyckling. Nu trodde vetrinären att lamm o ris är fett och så standardt
på det så klarade hans mage inte av det. Det tar ca 1 vecka för att se om en hund hanterar
matsmätningsprocessen. Han fick helt enkelt för mycket mat/fett vad vetrinären trodde.
Men samtidigt det här med att han inte vill hoppa upp kan bero på mycket. Magen, diskbråck, höfter,
tumör, rygg. Rygg uteslöt han nästan då han är ung och inte visar obehag just där.
Men iallafall så äter han nu vetrinärfoder. Det som Inga fick efter operationen. Vi hade ca 0,5 dl
kvar av det så vi testade och han glufsade i sig det. Standardt ville ha inte ha, kan bero på
att det är för stora kulor och då känner han obehag. För detår han INNAN. Dom här är små.
Royal Canin Canine. Inget foder jag lovordar men äter han så får han det. Som vetrinären sa.
En hund äter när han är frisk. Och låt han äta det han tycker om. Vatten och föda är det viktigaste.
Så nu är Arnold på väg att friskna till. Imorse var han som vanligt, följde efter mig överallt dock vill
han inte hoppa upp om VI ser. annars går det bra:) Så vi skulle som sagt avvakta. Många ggr
åker man in alldeles i onödan vilket många gör och jag förstår det. Man är rädd om sina älsklingar.
Äter hunden är det alltså i stort sätt ingen fara. Får dock se om han bajsar i dag. Men klart, att han inte bajsat
på någon dag när han inte haft något att få ut.
Han får vila. Blir bara att göra sina behov och sen resten vila pga värmen. Det verkar gjort han gott att
få sova mycket.
 
Det är absolut inte roligt när äns hundar blir sjuka, men kom ihåg, dalta aldrig, var som vanligt,
risken är annars att man trissar upp hunden så den blir ännu mera orolig själv.
Sen en annan sak, kastrering på Arnold är nu ett måste men vi måste vänta pga värmen.
Han kommer förmodligen inte lida som han gör när Inga löper sen, han stressas upp alldeles
för mycket och blir galen. INTE bra alls. Sen kan klåda avta betydligt mera vid just en kastrering
sa vetrinären, så har han upplevt många. Kemisk var inget han iallafall rekomenderade. Det är
väldig skillnad på kemisk och vanlig kastreing.
På gång....pigg
 
Dövisarna♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0