Kvällsrunda i skogen

Igår när jag kom hem från jobbet så tog jag med mig Arnold ut i skogen.
Att han drar när vi var själva det var ett faktum. Man blir totalt slut i armen.
Så bara att backa och börja om. Nu börjar han förstå at när jag stampar i backen
så gäller det att stanna. Det fungerade men inte bra men det är en början nu och något vi inte alls
jobbat med, tyvärr. Men han blir ju själv trött av att dra så till slut lugnar han ner sig.
Jag uppfattar att han faktiskt vill leda en flock och då går han fint, som när vi har med Spike och Inga
och han får vara först, då är han mera duktig. Inga var exakt lika dan...hon ville leda flocken!
Det var massa folk ute i spåret, både dom som tränade löpning och hundägare. Arnold bryr sig
inte ett dugg utan han går vidare i sin takt...dvs att dra. Så jäkla skönt med 3 hundar som inte
visar någon tendens att bry sig, ingen reaktion, inget. Vi kanske bara haft tur eller så har vi
gjort något rätt iallafall.
 
Vi letade även rätt på stocar som det finns massor av i skogen och så fick han hoppa.
Han såg så rolig ut...första gången gick han fram till stocken...hängde sig över precis som
jag skulle hjälpa han över, men rätt som det var så krängde han sig över..han listade minsann
ut hur han skulle göra. Sen var det bara att hoppa dom andra gångerna.
 
Vi träffade också på en superfin Pincher, den var ganska stor eller hög, men så otroligt fin.
Killen berättade att igentligen är det en väldigt bestämd ras. Och kan skälla enormt, men
men hård träning sen valptiden har han fått pli på den. Dom har ju också en benägenhet att
bitas, vilket är ett måste att jobba bort om man har en familj, annars kan det sluta illa.
Tänk vad man inte vet om vissa raser....bara för att dom är söta betyder det inte att dom är lätta.
Tyvärr brister även kunskapen där hos många.
 
Det blev en härlig promenad med mycket möten, och jag varvade med att låta Arnold
sitta eller ligga vid möten också, inte bara gå förbi. Han bryr sig inte ett dugg, han bara
ligger ner precis som han ägde hela världen....det är Almighty Arnold det!!!
Sen kom vi hem och då stog sambon och gjorde mat, kändes väldigt lyxigt att få sätta
sig vid ett dukat bord och samtidigt fått vara ute i skogen och njuta.
 
I helgen ska jag ut på massa ärrenden och sen ska det bli mera träning. Nu börjar allvaret!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0