Omplaceringshund från Sverige eller utlandet?

Sitter och läser på olika sidor hur många hundar som måste omplaceras
både från Sverige via organisationer och utlandet. När det gäller utlandet är det många
hundar från Spanien och Rumänien.
 
Vi har massor av hundar i Sverige som söker  nya kärleksfulla hem, men dom verkar
nästan svårare att hitta hem. Vad är problemet? Jag förstår inte det. Här i Sverige
kontrolleras hundarna av riktiga vetrinärer eller jag ska säga pålitliga. I utlandet är det väldigt lätt att "muta" en vetrinär att
få ett Godkänt vetrinärintyg. Det är allmänt känt, iallafall för oss som är insatt mer än väl i det hela.
 
Gatuhundarna från utlandet strömmar in, vilket Jbv vill stoppa om jag förstått det rätt. Många sjukdomar
sprids just via alla dessa hundar, trots "godkända" vetrinärintyg. Hur kan det komma sig? Ja, det säger
mig en hel del iallafall.
 
En osäker familj utan någon som helst kunskap kan alltså lätt bli lurade. Man gör hembesök vilket
är jättebra enligt mig och borde alltid göras. Men det ser också bra ut för familjen som tror då
att OJ, dessa är verkligen seriösa! Många ggr är dom bara glada att nu har dom fixat ett hem till
den "söta" hunden. Familjen hjälper då en hund att få ett hem i godan tro att allt är helt OK.
Antingen finns hunden i ett "Jourhem" i Sverige eller så hämtar man hunden på Arlanda.
 
Många av dessa familjer blir överlyckliga över deras lilla krabat, självklart, vem skulle inte bli det?
Men många har också haft ett rent helvete. Detta är hundar som ibland levt på gator eller i inhägnader
ibland upp till 2 år om inte mera. Kanske inte äns vana att gå i koppel eller vara ute i det fria.
Jo, men det stog att han kommer på inkallning och han kan lydnad. Självklart att en hund kan lära sig
komma i en inhägnad också, han vill ha mat och han är även glad att någon kommer.
Problemen börjar uppstå. Denna hund är inte van med våran mat, fö rnu får han riktig mat, förhoppningsvis.
Jag skulle då inte köpa billigt skitfoder till en sådan hund. Efter ett tag börjar hunden klia sig.
Eftersom man inte har kunskap så går man till vetrinär, förhoppningsvis. Vetrinären tar prover.
Hunden har sjukdom, allergi etc...Nu börjar det! Nu börjar kostnaderna stiga. Vet du hur mycket
det kostar med en allergi hund? Han kanske inte bara har allergi, han kanske har andra sjukdomar också.
Dessa hundar oavsett hur dom levat har oftast levt under mycket svåra förhållanden. Och familjen
köper TOTALT allt vad dom blivit lovade. Dessa hundar är så mycket mera värda än ett lidande.
Nu är inte alla sjuka, men oftast blir dom det förr eller senare. Läst otroligt mycket hur många kämpat.
Jag är oerhört tacksam att jag är så pass påläst att jag inte skulle gå på detta. men är jag väl medveten om det ändå så ha rjag självklart gjort mitt val. Däremot kan jag inte förstå VARFÖR man inte istället hjälper
alla våra svenska Hundstall/Organisationer istället? När jag sitter och räknar på allt så vet jag.
I Sverige har man betydligt strigtare förhållningsorder och noggrannare av val av nytt hem. Hundarna kostar lite mera. men jag vet också att dom faktiskt har undersökts av Svenska vetrinärer som jag litar mera på.
Jag verkligen gillar det oerhörda jobb som alla organisationer gör. Men jag stöttar isf våra svenska
organisationer i första hand. Och mitt första val är alltid en renrasig hund. Självklart skulle jag
kunna hjälpa en blandras hund, men det ska mycket till som skulle passa in i det tänk jag har.

En sån här hund som kanske bott i et jourhem under längre tid, ha rockså många ggr klimatiserats här
och oftast har man under den tiden hunnit se om några fel dykt upp, vilket jag anser bättre val.

Ber er att se denna film om en mycket känd oseriös människa i Spanien som sålt hundar till Sverige
bland annat.....DETTA ÄR FRUKTANSVÄRT!!!!

Stötta våra hundar i Sverige som vill ha kärleksfulla hem!!!
 
Hundar på Resque i Spanien
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0