Diskutioner om avel

I min grupp så togs en fråga upp om vad vi tycker om att avla på kullsyskon till döv hund. Mycket BRA fråga tycker jag själv och åsiktern aär nog många för dom som VÅGAR diskuteradet. Att diskutera är en sak och det gör man med vett och etikett och alla har olika meningar i all avel, bara att respektera. Att avla på sundhet är något jag värdesätter högst på listan vilket inte alla gör.
Men nu var frågan om dövhet. Många anser att man sätter avelsspärr på hela den kullen. Ja det kan vi ICKE hunduppfödare tycka.
Att avla med för mycket vitt/vitt är något man INTE ska göra. Men det finns inga belägg för att att avla en vit med en tex röd eller svart att den ska ge döva avkommor. Hur tänker man då?Precis som när jag ställer frågan:
Varför avlar du på C höfter? Svaret är då...jag avlade mot en B....Jahapp...och??? Man har ändå avlat en med C höft...Om vi nu ska avla så jävla sunt så borde båda ha varit friröntgade dvs A eller hur?
Men sen...är det inte bara det...för att avla helt korrekt så ska man se tillbaka långt i linjerna och det är banne mig inte det enklaste.
Men..att avla bara på friska hundar totalt 100% friska är inte heller bra vad experter säger för då har vi snart bara elände med våra raser. Så...hur du än avlar och tänker och erkänner hur just du avlar så finns det ALLTID dom som motsätter sig det, har du en gång fått en fiende så är det bara så. Jag tycker synd om många uppfödare idag.
Vi har 2 döva hundar och det får väl folk HATA mig för om dom vill, det skiter jag fullständigt i. Och jag har mina egna åsikter i vad det handlar om just det. I gruns och botten ligger en hel del avundsjuka trots allt:):)
Och experter finns det massor av och speciellt dom som inte har kunskapen.
 
Jag tycker det är bra att man tar upp diskutioner om avel men jag är också lite trött på att
höra just om döva hundar då det tjatats om det i vissa grupper på Facebook och där man
hängt ut uppfödare med namn och allt och inte varit särksilt trevliga i bemötandet TROTS att uppfödare
förklarat sitt avlestänk, men det har inte räckt, utan det ska fortsättas att älta och vara otrevligt i dessa grupper.
 
Men jag vädjar till ER alla som ser det, spar ner allt, för är man medlem i SKK får man inte sitta offentligt som bla på Facebook och bemöta andra med påhopp o.d.y.l och absolut inte med kränkande ord, detta gäller inte bara uppfödare utan även icke uppfödare! Man får heller inte hänga ut namn.
Vi är många numera som har stark kontroll ang detta. Då MÅNGA utsatts för vissa personer av sådant.
 
Som sagt...diskutioner är bra om man får ha olika åsikter så länge man står för vad man tycker och tänker utan att vara otrevliga.

 
Igår blev det sen lunch på stan, så Conny och jag åt på Nancys Fresh Food, supergott var det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0