5 km träning med Arnold på Nationaldagen!

Andra går iväg och firar nationaldagen, men det är inte vi intresserade av. Vi firar den hemma med massa nybakt istället.
Men eftersom det var en varm dag så hade jag förberett mig på träning med Arnold i skogen tidigt
på morgonen innan den riktiga värmen kom. Vi fick 28 grader varmt på dagen:)
Så på med selet så drog vi mot skogen. Han drar otroligt mycket i början, men genom att fokusera
på att han ska ha ögonkontakt med mig så lugnar han ner sig. Självklart om jag inte hade VGW sellet
på så hade jag nog inte äns orkat gå med han, för stark som en oxe är han.
 
Jag lät han också hoppa över stockar vilket han gillade jättemycket och belönade. När vi gjorde det
så dök det bara upp en lös hund. Arnold brydde sig inte alls utan satte sig ner och bara tittade
precis som "vad är det där för hårigt stort åbäke" efter ett tag dyker en mycket äldre man upp och
frågar om VI tränar? Jag svarar att ja vi tränar och att det är bäst att göra det på morgonen då det är svalare.
Han frågar i sin tur varför jag inte har min hund lös???
Jag påpekar då att nu är det lag på att man får inte ha hunden lös om man inte har sådan kontroll på den att den genast kan kallas in och då gör det direkt vilket hans hund tydligen inte gör.Fast på ett fint sätt.
Han svarar då att han skulle ALDRIG ha sin hund i koppel för en hund ska vara fri. Ja, på sätt och vis kan jag också hålla med han, alla djur trivs bäst i det fria, självklart. Men en hund kan också skada påpekade jag och hade nu min hund varit elak av sig så hade det smält rakt av. Men jag ville inte dividera då hunden var en mycket trevlig hund. Men Arnold han satt där och bara tittade. Så himlans snäll o lugn mot andra.
Vi fortsatte sedan med att gå och träna gå fint. Vi mötte många i spåret med och utan hundar, Arnold brydde
sig inte ett dugg, vilket jag tycker är så skönt. Han fick också varva med att sitta och hoppa upp på stenar, platsliggning. Sedan tränar vi även han mycket starkt på att man stannar vid en väg, sitta eller stå får han välja själv. Han är duktig!!
 
Myggen attackerade oss hejjvilt men än så länge har jag inte sett att Arnold fått några bett, brukar ge reaktioner har jag sett. men inte på han, än så länge.
Inte fick han några fästingar heller, trots att han gick i högt gräs och allt. Men så kollar jag noga hemma.
Fuktiga hadduk och in på toa och torka av.
 
När vi väl kom hem slocknade han direkt och var supertrött resten av dagen. Det gjorde susen!
 
Då satte jag igång med att baka matbröd, "Grötfrallor" det godaste som finns, bara smälter i munnen och ett måste. Har man ätit dom vill man inte äns se matbröd från affären, inte vi iallafall.
Till middag blev det "Amerikanska pannkakor med jordgubbar och lönnsirap", så himlans gott.
 
Idag sitter jag på jobbet och ska ta tag i surdegarna, förmodligen jobbar jag till lunch och sen jobbar jag hemifrån om det är för varmt för träning, vilket jag misstänker att det faktiskt blir. Varmt när jag tog mig till jobbet redan.
 
Nästa helg får vi hålla tummarna på fint väder också, iallafall uppehåll. För då ska jag och en väninna på besök
till Kennel Grand Blossom`s och ha en trevlig dag tillsammans med massa hundar. Det ser jag verkligen fram mot.
 
Äntligen är vår härliga sommar här! Och Grattis alla studenter idag!
Ha en mycket fin helg alla och va rädda om er....♥
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0