Att ha en hund oförsäkrad!!!

 
Hur kan man ha hundar oförsäkrade? Är man verkligen så korkad? Ja enligt mig är man isåntfall det.
Är du rik och har obegränsat med pengar så kan du absolut tjäna på det, men inte annars. En liten grej kan kosta upp till 50.000 om det vill sig illa om du inte har försäkring. Sånt är faktiskt upp till mig som ägare att se till.
När jag hämtar min hund ska den vara försäkrad.
Och har man inte råd med en försäkring ska man nog se över om man verkligen har råd att ha en hund.
Precis som jag skrivit tidigare så kostar en hund ganska mycket.
Den ska ha ett bra foder, vacciner, hälsotestas enligt rasstandard, kurser osv.. Har du som ägare räknat på det INNAN du skaffade hund?
Vi själva betalar ca 850:-/mån för 3 hundar och då fullförsäkrade. Sen kommer foder på det varje månad. Vi ger numera färskfoder till alla 3 och det kostar betydligt mera än ett BRA torrfoder. men hundarna mår bra. Sen ska alla 3 vaccineras. Hälsotesterna är redan utförda.
 
Man börjar många ggr hårdträna sina hundar före hälsotest. Vi kan ta en staffe eller amstaff, INNAN röntgen på armbågar och höfter anser jag personligen att man inte ska låta hunden dra något, iallafall inte med vikt. Det kan skada mera än göra nytta. Finns massa andra bra aktiviteter man kan göra tills man utfört röntgen.

Cykla med hunden inget jag skulle göra heller före en röntgen. Och när jag börjar cykla ska hunden värmas upp och detta gäller i båda fallen, att dra och cykla. Att cykla är bra men då sk aman tänka på att varva mjuka och hårda underlag och hunden ska tränas att "trava".
Tänker alla på det? Nej. Sedan kan man läsa hur ont hunden fått efter det...tror jag det. Hårdkörning i flera kilometer på asfalt. Nej...hunden behöver inte ha något fel alls som många säger, men den kan få värk av det ändå. JAG själv gjorde det felet! Så jag om någon vet hur man gör fel!
 
Som sagt...se till att försäkra era hundar innan skadan är skedd!
Se till att hälsotesta era hundar enligt vad som skas för just din ras.
Detta är en mycket liten kostnad på att få veta hur just din hund mår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0