Arnolds klåda

Idag tänkte jag bara skriva om klåda och allergier och Arnold.
 
Arnolds klåda har från att ha varit nästan helt bra blivit olidlig. Ingen som har en
klåd hund kan förstå vilket lidanden det innebär både för hund och ägare.
Man gör allt som går, man testar det mesta. Att låta arnold gå på kortison eller
andra mediciner är inget jag igentligen vill göra. Kortison hämmar utvecklingen och
förkortar ibland livet på en hund. Jag har fått oerhört bra stöd från någon som kan det här
om kost till hund och det tänker jag prova då många hundar fungerar klockrent eller bättre på det.
Och det är INTE alltid färskfoder är det ultimata eller BARF. För att använda båda så behövs
en del kunskap. Att BARFA krävs så mycket mer, du måste veta att hunden får i sig det han behöver.
Idag har det blivit ett mode att just BARFA och ge färskfoder. Sedan kan man läsa hur många hundar
som nebart går tex på färskfoder som kräks, mår sämre, fått njurproblem etc...Skulle inte det vara ett
bra foder frågar många då? Självklart är det bäst att utfodra sina hundar på färskt och rått. Men du måste veta
hur. Hunden måste få i sig mer än så. Nu har jag fått hjälp av Standardt Produkter.
Jag ska till Arnold tillsätta späck eller ister, jag valde späck som är betydligt bättre. Och Standardt kalk.
Det ska nu provas också i ca 1-2 månader.
Tack City Gross för er hjälp och jag blev fövånad över den kunskap dom hade över hundar och rå föda!! Heja,heja!
 
Läser också om KOLLIDALT SILVER som gjort många människor friskare och även hundar.
Finns även en grupp på Facebook för det. Mycket intressant läsning och som jag funderar på.
 
Idag kliar sig Arnold jättemycket och jag smörjer och smörjer men kanske inte så mycket
som jag borde. Saltvatten ska kokas så det får svalna och sedan ska han schamponeras i det.
Man gnuggar in det liksom och sedan torkan man han. Efter det ska han smörjas in. Jag använder
Inotyol ellr Silon. Inotyolen är betydligt bättre.
 
Men en sak jag blir förbannad över, det är när man kastar skit över folk med allergiska hundar!
Att en hund har allergi är nog så jobbigt. Kostsamt och lidande för alla parter. Går du hos en vetrinär så
rullar pengarna iväg. När något är fel på en hund så ser man det ganska snart. En hund ska INTE ha klåda,
ej nagga på tassar, ej klia sig i öronen...detta gäller alltså ofta och inte naturligt kliande.
För vissa blir lidandet så svårt och inget hjälper så hunden får somna in. Något som är oerhört tungt
för ägaren. Ska man då få massa skit för det?
I vårat hem går hundarna först och så är det. Även om man provar allt själv istället för massa
jäkla onödiga foder hos vetrinären som oftast inte hjälper alls. Idag är den vanligaste allergien just kvalster.
Iof så finns kvalster i torrfoder, men då kan man frysa in det i potionen eller hur du vill och sedan ta fram det.
Kvalsterna dör av att bli frysta. Och näringen finns kvar i fodret.
 
Så nu kommer vi tillsätta i fodret Standardt Immun, Standardt Kalk och späck till Arnold.
Duscha i saltvatten och smörjas in. Detta har hjäpt många allergi hundar så varför inte prova?
 
Allergier är allt vanligt förekommande bland många raser, kanske vore något för avelsarbetet att tänka på
att innan man avlar och se över linjerna långt bakom om det funnits allergier och då på båda föräldrarna.
Ja, det är ett jäkla jobb, men vill du som uppfödare lämna avkommer med allergier?
Allergier är svårt det vet jag och jobbigt om man som uppfödare måste ta reda på saker långt bak.
Men kanske värt det ändå. Bättr med ett gott avelsarbete än inget alls, eller total förnekelse, för det
gynnar inte en uppfödare, snarare tvärtom. Däremot är man ärlig så kommer man långt.
Eloge till er uppfödare som försöker och även stöttar era valpköpare!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0