Ibland måste man tänka till....

Ny vecka och nya möjligheter. Helgen var toppen och fick trevligt besök av fina vännen Monika
som tog en hel del foton på hundarna. Alltid kul att få fina foton, det uppskattas.
 
Det diskuteras mycket på FB om allergier och alla möjliga sjukdomar.
Fick också en mycket tråkig nyhet att Arnolds ena bror "Tage" har fått somna in.
Han fick akut diskbråck och kunde inte hantera tarmen, dom beslöt han fick somna in.
Det var mycket blandade känslor som strömma in, ska Arnold få det också? Räcker det inte
med allergin? Men man måste hela tiden tänka positivt, att det mesta kan man ordna, så länge dom
inte lider, för då måste man ta det beslutet och inte vara ego. Sov gott lilla Tage♥
 
Från det ena till det andra så diskuteras det alltid om uppfödare. Ja, jag kan ju säga vissa är toppen
och andra kanske inte. Jag har inga större erfarenheter av dåliga uppfödare.
Eftersom jag själv valt att hjällpa 2 av våra hundar att få ett hem hos oss så har det alltså varit mitt val.
Sen finns det alltid folk som ska TYCKA men det bryr jag mig inte om.
Sen har vi uppöfdarna som inte bryr sig ett dugg, inte engagerar sig ett dugg om det visar sig vara
något fel på valparna, det är dom oseriösa uppfödarna enligt mig. Och dom finns alltid och kommer tyvärr
alltid finnas. Man behöver inte tycka illa om uppfödaren som person, absolut inte, men att ta ansvar är ett
måste och faktiskt stötta. Likväl som vi köpare meddelar uppfödare vad som händer. Men om jag som köpare
hela tiden talar om att detta händer min valp och man inte får något gehör eller kanske bara snackas bort
då är man ute på fel spår anser jag.
Har man tagit tex ett prov som visar på tex foder vilket är vanligt. Så vet man iallafall att det är foder som
hunden reagerar på. Men inte exakt på vad.....det är ett jäkla jobb att hitta rätt innan allt är klart, OM man
hittar det. Därför är KOST jätteviktigt för hunden då det tyder på något fel kanske i immunförsvaret.
Att ha sämre immunförsvar är naturligtvis inte BRA heller, så det går inte att förneka bort heller.
En hund ska inte ha dåligt immunförsvar. Men en hund kan leva gott ändå fast han har det. Hunden behöver inte
påvisa sjukdomar för det. Men vanligt är att dom kanske har känslig mage osv...
Årstider kan påverka känsliga hundar med hudproblem. Vinter kan ge torr hud, då kan man tillförra fett. Vi ger späck, mycket bra. Kalk tillsätter vi för balansen i kroppen (Ph).
 
Det är inte lätt, och det har ingen sagt. Att göra en utredning tar tid och kan också vara väldigt påfrestande för
både hund och ägare. Påbörjar man ett nytt foder, bör man ge det minst 3 månader innan det ger effekt. Det bär man tänka på. Och då ska man inte ge något annat än just det fodret det är oerhört viktigt. Vilket många inte alls tänker på. Vi ger bara fodret som godis också.
Nu har det varit kyligare ute och Arnold har varit helt fri från klåda fram tills nu. Han har ju heller inte fått kalk och späck, så nu börjar vi återigen tillsätta det. klådan är inte alls som förut men för att förebygga är det lika bra.
Det här är et ämne som kan diskuteras i oändlighet och det kan uppstå mycket irritationella diskutioner. Men jag
tycker man ska ta sitt ansvar både som ägare och som uppfödare och stötta och lära av varandra.
Att våga stå för sina fel och brister anser jag vara seriöst, för alla kan vi göra fel!
 
Denna vecka på jobbet är fullspäckad, möten och möten och på torsdag en heldagskurs på stan. Den
kommer att bli intressan då jag som kontkatperson för hela LP divisionen ska få lära mig något helt nytt som
jag igentligen inte har tid med, men det ordnar vi på något vis. Utmaningar är alltid bra. 
Blir skönt att avsluta veckan sen och på lördag ska jag ha en tjejdag med min goa vän Monika. Blir nog många härliga skratt. Har varit lite tråkigt nu några dagar då hennes lilla hund troligtvis åkt på diskbråck. Men nu går han på medicin så får vi se om det blir bättre ännanrs blir en röntgen för att se. Vi håller alla tummarna och hoppas på det bästa♥
 Många nya medlemmar har tillkommit min grupp "Leva med döva hundar" på Facebook. Får se hur det blir nu efter den 23:e då Härliga Hund kommer ut för dom som inte prenumererar. Det är både kul och spännande men kräver också mer jobb att ha koll. Det är riktigt kul att min grupp uppmärksammats så mycket och det gör mig glad! Alla dessa fantastiska medlemmar gör ju faktiskt gruppen underbar♥
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0