Säsongs premiär DW

Igår var ett strålande väder och jag hade bestämt mig för att ta med Inga ut på DW.
Så efter en dag på jobbet med möten och massa jobb så kom jag äntligen hem
och jag förberedde mig för en tur i skogen med Inga. Det blev 5 km rakt av, för efter 2,5
hade jag tänkt ge upp men det vile inte Inga, utan hon fortsatte.
 
Det var så kul att se henne, hon har aldrig jobbat på så förut, men nu var det som
det riktigt glänste över henne. Möten med andra hundar sket hon fullkomligt i, hon bara
fokuserade på det hon gjorde, nästan så sket i mig också. Men när jag tecknade åt henne
att lägga sig så gjorde hon det utan att blinka. Berömma med godis och det gjorde henne
ännu lyckligare.
 
En liten rolig grej jag reflekterade över som jag iof tyckte var rätt bra, så jag berömde henne
för det. Det var när vi 2:a gången fick möte med en hund då la hon sig ner tills dom passerat oss.
Det såg så roligt ut att den mötande faktiskt poängterade vilken pli jag hade...hmmm.
3:e mötet gjorde hon likadant och fick då godis...ja, sen gjorde hon så...hahhahaha.....
Hon har det i sig att när man möter en annan hund så sitter man fint tills matte tecknat varsegod
Hon viker heller inte från min sida, utan går tätt intill (fot), hon är så grymt bra att jobba med och hon
fokuserar totalt på det, ibland kan jag tycka det är för mycket och att hon skiter i ögonkontakten.
Men så fort hon tittar på mig, så berömmer jag henne och då blir hon lycklig samtidigt.
 
Så idag efter jobbet kör vi på igen, men denna gång tänker jag bara ta 2,5 km annars blir det för
mycket och för hårt för henne på en gång. Även om hon gillar det. men det får inte gå i överstyr.
Hundar ska vila också. Vi människor glömmer gärna det.
En hund som tex har problem med höfter och sådant ska man man inte köra slut på helt enkelt.
Många gör helt fel där. Sånna hundar med just sånna specifika problem ska tränas efter hur dom mår.
Hårda underlag för en hund med svåra problem med armbågar och höfter kan bli rena fördärvet.
Gäller verkligen att få dom bästa tipsen och råd från en med kunskap.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0