Föreläsning om klåda på hund och katt

Igår den 2/10 var jag på en av dom bästa föreläsningar jag någonsin varit på.
Katinka som är utbildad inom hud och även har varit på så kallade "Shelties" och
upplevt hur jävligt det helt enkelt kan vara med sjuka hundar. Hon har en gedigen erfarenhet
och väldigt lång. Månag vetrinärer idag är inte alls något insatta på djurens och nu kommer jag
skriva om just hundar även om det gällde katter.  Som jag skrev, vetrinärer idag är inte utbildade för
dessa skrämmnade sjukdomar. Det är väldigt lätt att sätta in en hund på kortison eller börja med
foder elimenering. Det sistnämnda är något man oftast bör göra i sista hand.
Och det gör man för att komma till bukt med VAD hunden är känslig mot och det är en fruktansvärd
lång proccess som kan hålla på i 1 år om inte mera.
Pricktest kostar ca 4-6000:- att göra och ett blodprov ca 5-6000:- och ett blodprov är inte tillförlitligt alls.
Många frågor kom fram om det här med pricktest att det ska kosta 15-20.000:- det var rent skitsnack då är
man grundlurad totalt. Det är som med allt annat hur stor hunden är och vikt.
För att få veta vad hunden verkligen är allergisk mot (dvs när man har ställt diagnosen atopi och ska gå vidare och försöka hitta en behandling) kan man göra ett så kallat prick-test. Hunden sederas och sedan injicerar man små mängder av allergen (ett per prick) och ser om det utlöser en reaktion.
 
Katinka började med att inleda om just klåda. Vi lever idag i en atmosfär som inte är bra och det kan vi inte förneka.
Vi använder massa rengöringsmedel i hemmet osv..dåligt foder osv. Men....mycket är förstås från föräldrardjuren och bakåt i linjen. Har en tik fått en valp med klåda BÖR inte denna tik gå i avel. Vet man att tiken inte är orsaken får man kolla bakåt i linjerna. Man avlar heller inte gärna på någon av valparna i denna kull eftersom det kan finnas
i generna. Tyvärr görs det och därför kommer vi heller aldrig få bukt med allergin.
 
Allergi är mera utbrett än vad vi tror och kommer bara dyka upp mer och mer. Det är en lida för många av våra hundar och för ägarna och enormt kostsamt.
 
Katinka brukar ge rådet att först börja med schamponering under några veckor. Hä rkan då uppstå reaktioner på ännu mera klåda. Då är hunden allergiskt av något i det schampoot och då får man gå vidare till nästa schampoo. Och så fortgår det. Man badar hunden varje dag och när man ser resultat till det bättre minskar man ev ner till 1-2 dgr / vecka.
Det är en lång utredning och det hon gör är att undersöka från grunden.
Kortison är väldigt effektivt men vi ska också veta att det förkortar livlängde på hunden. "Feta" hundar kommer bli fetare, Kanske då inte ett bra alternativ att ge det. Det finns många biverkningar.
Atopica är det mest effektiva men oerhört kostsamt, det sker succesivt förändring och alltså inte effektivt på samma sätt som kortison.
 
Foder var något vi tog upp, det finns några ett fåtal bra för klåda och allergier men dom är inte många.
Hon rekomenderade färskfoder. Men man måste ju börja någonstans.
Vid foderelimering tar det väldigt lång tid och då utgår man från vad det innehåller. Så måste även göras med färskfoder. Man måste lära sig innehållet, näring osv.. det är inte bara att ge färskfoder för att det är bra.
Det jag ångrar är att jag inte hade papper och penna med mig igår, det tog upp så mycket bra och viktiga saker som man glömmer. En sak lärde jag mig. Mår hunden bra på det foder den äter idag ska man INTE prova något annat och man behöver inte göra en utredning heller.
 
All KLÅDA, NAGGANDES på tassar är oftast ett bevis på att något är fel i kroppen/immunförsvaret. Dt botas INTE med potsatismjöl som många vill påvisa. Man ska inte skjuta undan att det faktiskt kan vara allergi. Men det finns också många sorters olika allergier.
Läs mera här: KLÅDA
 
En sak vet jag, att skulle jag behöva gå med Arnold eller någon annan av mina hundar på utredning så är det till Katinka. Vilken energi, vilken kunskap och det räcker för mig. Där ser man inte pengarna utan man ser på hunden, att hunden ska kunna leva ett normalt liv. Vilket inte alltid går och då får man ta ett tungt beslut.
Men det avgör ägaren själv. Det beslutet kan ingen ta ifrån en. En allergisk hund kan aldrig bli frisk den kan bli bättre.
Det var många uppfödare med och dom fick lära sig en hel del och det tycker jag är bra. Det är fanimej inte bara att avla, man måste kunna genetiken. Ett krav för uppfödarutbildning skulle finnas. Och jag hoppas att en dag det kommer.
 
Fråga mig gärna mera om det är något ni vill veta.
 
 
 
Det blev sent innan man kom hem.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0