Diskutionerna är "heta" nu

Just nu är diskutionerna heta igen ang "kamphundar". Vi som ägare till dom vet hur vi verkligen
fått kämpa i många fall. Problemet är alla "attacker" som varit och det blir bara fler, dagligen nästan kan vi
läsa hur en hund av "kampras" attackerat någon annan hund. I själva fallet är det OFTAST en blandras.
Ytterst sällan det är en renras inblandad. Varför? Varför ska vi seriösa hundägare få lida?
Så länge den här förbannade blandrasaveln kommer existera utan någon som helst krav så kommer
det bara bli värre så länge något inte görs, tyvärr. Fulavel förekommer inom renras med, tyvärr.
Men gå in på Blocket, så kan du hitta en uppsjö av dessa amstaffmixar som behöver hem.
Avlade för att dom är häftiga och du kan tjäna snabba pengar till macho killar eller en ung tjej
som bara vill ha en cool hund. Och JA, jag tror att vi närmare oss snart ett förbud mer och mer,
eller krav på munkorg. Licens för körkort på hund är inget jag tror på faktiskt. För hur ska detta
kontrolleras? Hitta en effektiv lösning på det först, sen kan vi diskutera.
 
Sen kan VI seriösa inte sitta på våra arselen och inget göra heller! Vi gnäller och gnäller på Media
och allt vad det nu är. Men börja tänk lite!! Vad kan VI göra? Vad kan VI göra tillsammans?
Visa upp oss, informera? Demonstrera? (För att demonstrera krävs tillstånd hos Polis)
 
Att bara visa upp sig är ALLTID en mycket bra början, det har vi erfarenhet av. Har mött så
mycket positiva människor så ni kan aldrig ana, och självklart en del negativa. Det handlar om
att visa respekt och ta sig tid. Aldrig förneka våran ras härkomst.

Jag själv är beredd på att jobba för det här, jobba för vår ras, men man kan inte klara allt själv.
När man frågar andra så självklart är dom på och vill hjälpa, men när det väl kommer till kritan
så vart tusan är dom då??? Själv klarar man inte allt, lite måste man lägga ner sin tid och själ i.
Det är faktiskt för våra hundars skull!!!!
 
Vill vi ha det som i Danmark? - Men så kommer det aldrig att bli säger många.
Jasså....vi är redan på god väg kan jag tala om. Som det ser ut idag är det inte roligt.
 
Är du inte intresserad av att kämpa för din ras, kanske du ska tänka över om du verkligen
är rätt person att äga en!!! Hårda ord, men dagens sanning.
 
En gång i tiden var jag med och kämpade för Föreningen Hundkampen, som tyvärr gick i graven
av en del olika själ,, synd, vi var några som verkligen kämpade, även om det sägs annat.
Man kan inte påbörja flera projekt och inte utföra det man själv startat.
 
Något liknande är jag verkligen inne på att starta men mera Privat och med människor med
kunskap. Ta med Media och föra en dialog på våra vilkor.
Mitt krav kommer att vara att det enbart ska vara folk som verkligen engagerat sig från början
och helst med stabila hundar. Inget folk som bara vill vara med för att helt plöstsligt synas i Media.
Vi har redan idag uppfödare som är med på våra Hundträffar som besitter massor av kunskap.
Vi skulle behöva flera.
 
Jag personligen skäms inte över att äga min ras, visa upp min ras, tala om min ras, men man
ska veta vad den ursprungligen är avlad för och vad den är idag. Och jag kommer kämpa om jag så
ska behöva stå ensam och göra det till livets slut!
 
OBS!!! Vill också påpeka, att det är inget fel att äga en blandrashund, den är en kär familjemedlem
precis som vilken hund som helst. Det är aveln man syftar på. Till vilket syfte avlar man fram en
kampras av blandning?
 
Sen så kom detta upp nu, så jäkla bra, äntligen! Detta borde införas inom många raser!
Detta gäller Amstaff!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0