Hundar behöver också vilodag

Jag kan reflektera en hel del när jag sitter och läser lite här och där
och även i det verkliga livet när jag hör saker om just det här med
hundträning.
Ofta kan jag läsa: "Min hund/hundar älskar att träna 7 dgr i veckan annars
mår dom inte bra"
OK, så dina hundar är alltså lite mänskliga och pratar med dig och talar om att
dom vill träna just 7 dgr i veckan? Grattis, du har en mänsklig hund som pratar!
Visst älskar dom flesta eller kanske alla hundar att få jobba, men jag funderar
ibland om det inte är vi människor iallafall som avgör vad våra hundar tycker om.
Om jag som person älskar att löpa i skogen så är det ju iallafall jag som älskar just det
och tar då gärna med mig min hund. Men har min hund sagt att han vill det? Nej, han följer
med mig för att jag tar med han, han talar inte om för mig att "jag vill springa 5 km i skogen nu".
Det finns ju olika träningsgrenar för våra 4-benta, och en del gillar att utföra vissa jobb så är det,
medans en del andra kanske inte gillar det.
Men att träna en hund 7 dgr i veckan tycker jag personligen är lite mycket, för jag anser att
hundar likväl som vi människor behöver vilodag, en dag att bry sig om sig själv.
 
Läser också: "Mina hundar måste leka med andra för att bli social". Enligt mig är det ganska
dumt tänkt. En hund behöver inte alls umgås med alla hundar. Att göra en hund social kan man ju göra
som jag skrivit tidigare på många olika sätt som att åka buss, tåg, bil gå på stan etc...
Att tex släppa in en valp i en Hundrastgård med okända hundar kan medföra otrolig stress som
sedan följer med i livet. Tro mig, jag har själv gjort den dumheten pga att jag lyssnade på fel folk, hade
jag lyssnat på dom som hade mer erfarenhet hade jag också lärt mig från början.
 
Nu har jag snart några dagars ledighet vid jul, och då hade jag själv tänkt träna Arnold som absolut
inte kan föra sig i ett koppel, så det är hela tiden att bara backa i träningen...och jag är envisare än han!
 

Kommentarer
Postat av: Åsa

Våra hundar går alltid i vinter vila :)
Tror det är nyttigt att inte göra någonting också..
För oss under vintern blir det bara promenader och hopp å bus med sina hund kompisa och med familjen.

Passae även på att önska er en riktigt GOD JUL!! :)

Kram Åsa

Postat av: Anki

Helt rätt Åsa!
Önskar Er också en riktigt fin jul o hoppas att vi snart träffas.
Kramar från oss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0