Julen närmar sig, så härligt!

 
Onsdag, och snart är det redan fredag, och sen lite julledigt, så himlans skönt det kommer bli.
På fredag ska jag bara njuta och smaka på känslan med att vara lite ledig. På lördag ska vi upp
tidigt och iväg och handla. Helgen kommer att bestå av att förbereda all julmat och bak.
Det ska fixas sill, skinka, köttbullar bland annat och så försöka hinna med bakning, känner hur
paniken växer. Men jag VÄGRAR köpa färdig mat såsom djufrysta köttbullar som smakar som knostror
man tuggar i:) Att amn köper färdig kokt julskinka kan jag förstå att en del gör, för det spar både tid
och el och dom brukar inte vara så tokiga. Jag ugnsbakar min. Har man en färdigkokt så ska den också
griljeras. Men skinka är en färskvara som inte tål kyla o värme för många gånger, så den blir fort dålig.
Vi brukar skära upp lite skinka så vi har så slipper man fara ut och in med den ur skåpet.
 
Köttbullar....ja dom ska vara lite speciella på julen, små ska dom vara och lite extra kryddade.
Lax och sill är ett måste. Ägghalvor med majonnäsröra o räkor är ett alternativ eller som en del med
kaviar, så gott vilket som. Jansson tycker en del om, det gör inte jag men kan äta. Revbensspjäll
älskar jag. Jag har t.om lärt mig äta lutfisk med vitsås och kryddpeppar, så jäkla gott!!
Prinskorvarna kan jag faktiskt med gott samvete klara mig utan, för korv äter man iallafall då o då.
Men en självklarhet på julbordet. Ja, det finns massa att äta. För mig är även ostarna oerhört viktiga.
Ska finnas olika som julost, whiskey cheddar, brännvinsost, och mögelost. I år såg jag att champagneost
finns att köpa, kanske borde testa?
Ris á la Malta älskar jag, så himlans gott. Kalkon kan jag gott klara mig utan, sånt växte man upp med.
Rödkål, sillsallad osv är ett måste på julbordet också och även rullsylta..MUMS!
 
Som sagt, vi har lite att göra i helgen, men det bästa av allt...man har ingen tid att passa. Och sedan den bästa
julklappen har jag redan beställt.....NY TVÄTTMASKIN!! Så nu hopar sig tvätt hemma, för jag vägrar gå till
SKITSTUGAN:)
 
Nu ska jag återgå till mitt jobb...har en del avslut.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0