Hundfoder...förr och nu..

 
Sitter ofta och funderar på det här med hundfoder. Torrfoder är SKIT anser många. Varför?
Liksom att köpa färskfoder så finns det ju olika sorter. Det jag tittar på idag är att det inte ska
finnas spannmål. Jag kulle ALDRIG köpa ett hundfoder på ICA, men det är jag. Det är bara
färgämnen och spannmål och just sådant som kan framkalla allergi om inte annat. Men sen finns
det hundar som går jättebra på sånt skitfoder, men kan också se hur deras avföring ser ut om inte annat
så förstår man också vad det innehåller. Men sedan finns det torrfoder som är dyra som är rena dyngan
också.
Färskfoder...just ja...finns idag många olika varianter. Jag skulle inte ge mina KLASS, för det har dom ätit
och det var hemskt. Jag föredrar VoH.
 
Men på tal om hundfoder. Förr och även idag, ger vi människor matrester, dvs den mat som blir kvar
av det vi äter, köttfärsås och spagetti, kryddat...Just ja, kryddor är defintitivt INTE bra för hundar,
det borde vilken människa med kunskap som helst förstå...potatisgratäng med vitlök..MUMS för hunden!
Men...idag är det FÖRBUD mot sådan mat inom hundvärlden och alla som kan och vet, men förr gick det
hur bra som helst. Vad har hänt? Hundar mådde ju bra förr, fanns inte allergier i samma utsträckning som idag.
Min schäfer jag hade när jag var 16 år och bodde själv han fick nudlar eller makaroner för mina pengar
räckte då inte till torrfoder. Hur gick det ihop. Pasta som ska vara döden för en hund, magen kan jäsa...
Pälsen var suverrän och han blev gammal. Potatis åt han i massor och grönsaker minns jag, gick ingen
nöd på han. Vad är det då som skiljer på förr och nu?? Aveln?
 
Eller kan det vara att vi stressar våra hundar tillnågot vi tror är så himla bra för våra hundar?
Avlar vi kanske och inte ser tillbak ai linjerna på om allergi finns? Kollar vi bara 1-2 steg bakåt?
Jag funderar mycket på det här. Så jag har börjat ta hjälp av vänner att lära mig mera om att BARFA,
ge rå mat till hundarna, iaf till Arnold till att börja med. Kommer inte BARFA helt.
 
Tyvärr är det alltför många hundar som idag har allergier och igentligen är det ingen som riktigt
vet varför. Alla har olika sorter, allt från kvalster till foder. Inte alltid tester kan svara på det heller
och då är det inte enkelt.
Men jag skulle avråda och gör det men det är naturligtvis upp till var och en, att aldrig ge ett skit
foder som Frolic eller liknande. Och gör man det kan man ju alltid blanda med kyckling eller nötfärs
eller annat. Finns ingen som helst näring i sådant foder. Bara spannmål som många gånger är boven
till allt elände.
 
Hundar älskar ben oach allt däritill. Jag ger personligen aldrig rökta saker till mina hundar,
som tex rökt grisöra. Det är verkligen väldigt starkt för magen och vill inte utsätta dom alls för det.
 
När man har hund, bör man vara ganska påläst om foder och allt därtill, ganska viktig sak, allt
för att våra 4-benta ska må bra, det är liksom inte bara att ha en hund, mycket man bör tänka på.
 
 Rökt grisöra, totalförbjudet för våra hundar att äta, massa kemikalier och skit i det och starkt för magen
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0