Kamphund eller Kampras?

 
Jättekul med diskutioner ang Kamphund och Kampras. Många vill gärna
kalla våra raser just Kamphund. Varför? Jo, för att folk inte har kunskapen.
Jag brukar tala om för dom att vi har Staffordshire Bullterrier och är en Kampras,
för att förneka vad våra hundar är avlade från början till tänker jag inte förneka.
Samma sak när folk ställer frågan...."Åhhh, är det en sån där Pitbull", då blir jag
nästan förbannad, men det lönar sig inte att bli, så istället tar jag mig tiden att förklara.
Och då kan dom stå som frågetecken...ahaaa...staffe...sen frågar dom...Ahhh, du menar
Engelsk staffe?? Nej, finns inga ENGELSKA staffar, jag har Staffordshire Bullterrier, thats it!
 
Jag förstår att det är svårt för många, Media har länge länge skrivit Pitbull, Kamphund...osv.
"Kamphund" attackerade pudel osv...i själva verket kan det ha varit en rottweiler som attackerat
eller en BLANDRAS av dessa kampraser. Mitt ord för vår hund.-.....Muskelhund!!
Men måttet är rågat när vi som ägare av dessa raser själva säger...Jag har en engelsk staffe
för det blr fel. Vi måste veta vad vår egen ras härstammar från.
 
Det är lustigt, diskuterade nyss med en vän som är döv o har en döv staffe,att när hon
talar om att hennes staffe är döv så blir dom genast intresserade! Det gäller för oss också.
Det kan börja med att ett par frågar oss, "Oj, är det en sån där kamphund? Nej så förklarar jag.
Sen berättar jag också att 2 av hundarna är döva. Men OJ....så fina dom är OJ få rman klappa.
Sedan var fördommen borta hos dom.
Förr ansåg man att just döva hundar var lite konstiga, nästan dumma, det var ju samma
med döva människor också. Konstigt. När något inte är som det ska, så ska det DÖMAS!
Men klart, finns ju personer i äns omgivning som inte kan umgås med oss för
att min sambo är döv!!!Och han är det BÄSTA jag haft! Men jag är glad att slippa dom!!!
Fördomarna kommer alltid att finnas kvar, för vi människor är sånna! sorgligt men sant!
 
Jag älskar mina dövisar/kampraser och sambo...bättre finns inte!♥♥♥

Kommentarer
Postat av: Pea

Ja, känner igen mig själv :D Först blir folk lite rädda för Casper men senare när vi har pratat lite. Så brukar jag berätta att han är döv. Och de ba åhh.. Får jag klappa honom, och sen frågar de massa om hur det är att ha en döv hund :P Det är bara kul tycker jag :)

2012-11-30 @ 11:05:19
URL: http://misssoderberg.blogg.se
Postat av: Anki

Jättebra Petramarie! Samam gäller ju hos oss,
genast är dom fina och bra hundar. Man blir glad!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0