Renras eller blandras?

För oss alla vet vi att det alltid blir "heta" diskutioner när det ska
pratas om blandras och renras hundar. Renras = en hund med stamtavla
Blandras = en hund som saknar stamtavla.
NEJ. En blandras behöver inte vara sämre hund för det och det har
jag aldrig påstått heller. Men jag stöttar inte blandrasaveln och kommer aldrig
att göra det heller, för mig innebär det att jag betalar inte för att någon ska avla
på dessa hundar.
Sen när en blandrasägare yttrar sig om att blandraser är friskare än renraser
så finns det heller ingen som helst statistik på det, utan bara ett försvarsargument.
Det finns sjuka renraser med, så det ska man inte förneka, absolut inte. Inom vissa
raser hägrar sjukdomarna som bl.a hos Fransk Bulldogg vi själva äger.
 
När folk sedan då skriver att dom skulle aldrig betala för en döv hund eller en deffekt hund,
OK, helt upp till dom, är den renrasig med stamtavla så betalar iallafall vi. Vi ska INTE ha en
eller någon hund i avel, men däremot jobba med dom. En uppfödare med renrashundar
lägger ut pengar på diverse saker och kan ligga upp emot 4000 kr om inte mera, det anser
jag är det MINSTA att betala för en deffekt hund son innehar stamtavla
Det märkligaste för mig är att det verkar som en del inte alla verkar tro att för att en hund
har en deffekt och söker ett hem och är renrasig så är den GRATIS. Har man då funderat
över vad det faktiskt kostar att äga en hund i många år? Vill man kpa en billigare hund så
finns ju blandraserna på Blocket jag kan rekomendera, finns en uppsjö av dom.
Men det finns skilnader, en blandras vet du inget om, men en renras kan du själv kolla upp
SKK Hunddata. Man är INTE heller en sämre person för att man äger en blandras, absolut
inte. Jag har vänner som äger underbara blandraser av olika ras, friska och sunda, så det
är inte fel. Problemet vet vi att MÅNGA inte alla inte utför dom hälsotester som borde göras med just
blandraserna och där går meningarna isär. Många anser att blandrasägarna gör alla hälsotester
medans andra säger att många inte gör det. Jag håller mig till den senare meningen.
Om det beror på Okunskap eller inte vet jag faktiskt inte, eller om man anser att det inte behövs
eller man kanske inte har råd. Det kostar inte många kronor men det kostar.
Tänk om alla blandrasägare i sverige utförde alla hälsotester, vore ju underbart, då kunde dom ju
faktiskt kasta det i ansiktet på oss som verkigen vill se det!! Strålande!
Vi med renraser känner oss mer att VI faktiskt måste utföra dessa tester, då våra uppfödare
oftast kräver det av oss, vilket jag tycker är jättebra. Sedan ska vi inte sticka under stolen att
det också finns renras ägare som skiter i det, men dom är färre, men dom finns. Och det förstår inte jag.
Vill man inte veta statusen på sin hund? Det vill jag, även om det biter hårt att få ett dåligt svar. men
då vet jag vad jag kan göra och inte göra iallafall. Igentligen är det småpengar för att få veta.
 
Sen så kan faktiskt även en renras bli sjuk också. Vi har ju allergier som verkar poppa upp lite varstans
hos många raser. Vi har vår fralla här hemma som troligtvis har allergi. Vad för allergi vet vi inte
förrän vi påbörjat vår utredning. Efter att han nu tagit bort tumören så kliar han sig mindre.
Det kan påverka. Tex om det nu är en viss sorts tumör så kan den vara upphov till en allergi/klåda.
Men det är något vi får utreda. Att utreda en allergi är både kostsamt och tufft men väl värt det för
att komma till skott och veta vad just han är allergisk mot. Det bästa vore om det bara var foderallergi
och inte Atopi. Men vi har själva provat många foder och inget verkar bli bättre.
Däremot finns det många bra salvor. Vi har en barnsalva som fungerar jättebra som stillar klådan.
Så det finns en hel del knep man kan testa själv.
 
I vår grupp igår kväll diskuterades det ganska hårt om det här med blandras kontra renras
och vad man betalar för och inlägg missförståddes nog en hel del, det handlar om att läsa rätt.
Jag brukar säga Läs om, läs rätt! Det har många svårt för och då kan det resultera att en del häver ur
sig saker som inte hör hemma i vår grupp, då man kastar skit mot döva. Det accepteras inte i gruppen
och vi i Admingruppen tar då bort denna person. Att läsa reglerna kanske man borde göra oftare.
Finns ingen i gruppen som ogillar blandraser. Alla är heller inte snåla som inte utför hälsotester på dom.
Men skriver någon att vi renrasägare inte utför våra hälsotester och att vi är flera som inte gör det än
blandrasägarna vill jag ha statistik på det och att man är korkad om man betalar för en döv hund.
Japp då har man inget i vår grupp att göra. Thats it. Då är jag hård.
Man får ha åsikter absolut, men läser man våra regler vad som just gäller inne i den gruppen så
står det klart och tydligt. Tycka kan man då göra tyst. Vi har både döva personer och döva och blinda hundar
i vår grupp och det är dom som gruppen är tillför. Ä rman inte intresserad av dövisar eller hur vi arbetar med dom, så har man INGET där inne att göra.
 
Idag ska Inga och jag träffa en amstaffvalp, lilla Baccus från Kennel Grand Blossom`s, det ska bli
så kul. Ska försöka fota lite bilder och hoppas på regnfritt!
Fina Baccus vi ska träffa idag♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0