Vart är aveln på väg?

Sitter och spanar runt och hittar en fruktansvärd bild på en Fransk Bulldogg.
En kille i USA som anser att så här ska en "fralla" se ut och det tänker han avla på.
En tjej från Sverige skriver och påpekar att detta är inte en sund fralla och ifrågasätter
ett hälsobevis på hunden. Killen svarar naturligtvis inte på den frågan utan skriver istället
att våra frallor ser ut som "mopsar". Ja, det kan man tycka att dom gör, en del iallafall.
Hoptryckta nosar och bulliga och korta i modellen, precis som rasstandarden säger.
NEJ!!! Jag personligen GILLAR absolut inte den aveln oavsett om det är enligt rasstandard
att den ska se ut så. Finns inget friskt och sunt att avla på på extremt hoptryckta nosar, korta
halsar, korta ryggar och för tung kropp, VEM säger det? Jo, vi, MÄNNISKAN, för då får vi dom snygga
och kan ställa ut dom. Sen påpekar vi att vi avlar sunt också. Vi hälsotestar, patella, AD/HD, hjärta,rygg
etc...CLEAR och UA! Jomenvisst, nu har vi ett papper på en frisk fralla, nu kan vi avla.
Fortfarande enligt mig, så ser många raser INTE friska ut. Finns väl inget friskt att avla fram hundar
med hoptryckta nosar tex??? Andningen??? Jomen den är var BRA! Men...om vi tänker framåt...
Hur kommer det se ut då? Vi har redan idag inom många raser avlat fram en tung, bullig, tjockare och mer
hoptryckt nos på VISSA raser som tex Fralla, mops, Bully, Staffordshire Bullterrier osv..Enligt mig
ser en del inte riktigt kloka ut om jag ska vara ärlig.
En del tycker det är skitsnyggt. Snyggt? Vart?
Jag är förbannat glad äver att våra hundar faktiskt INTE ser ut så! Sen må dom vara DÖVA men
det skiter jag i. Inget som ska avlas på iallafall så det behöver ingen oroa sig för. Man avlar inte
på deffekta hundar för då är man illa ute.
 
Vi kan ta våran Fralla, han må vara döv, men han har längre nos, atletisk, högre än normal fralla,
hjärta bra och andning bra. Övriga tester ska göras men nu har vi allergin att tänka på
om det nu är allergi. Tycker inte vi har så bråttom med det med tanke på att han inte ska gå i avel,
men göras ska det oavsett anser jag.
 
Är det så här vi vill se framtidens hundar, att avla på utseendet och inte hälsan? Då vet inte jag
om jag vill stötta den aveln, tyvärr.
En sak har jag lärt mig. Det räcker inte bara att sitta och lusläsa SKK Hunddata och tro jag får fram
en frisk hund genom det, mycket står inte där. Jag tror att man även måste skapa en väldigt bra relation
till en uppfödare för att få en mera bild av hur uppfödaren tänker i sitt avelssätt. Hur vet jag att det inte
förekommer allergier bakåt i linjerna tex? Det kan du inte få fram genom SKK Hunddata? Du kan bara
förlita dig på vad uppfödaren säger om du själv inte tar reda på det bakåt genom att kontakta tidigare valpköpare osv...bakåt bakåt...det kan ta tid, en mycket lång och arbetssam tid, men det är det värt.
Sen för att att inte glömma....alla kan vi göra ett fel, men en seriös uppfödare gör sällan samma fel 2 ggr.
 
Jag är bekant med uppfödare, en uppfödare som jag verkligen högaktar i sitt tänk i aveln. Jag
skulle mer än gärna köpa en hund därifrån, för jag har skapat en sådan bra relation under en tid,
jag vet att denna också är ärlig och berättar hur denne tänker. Jag har också följt flera kullar.
Jag frågar och lär mig, och jag glömmer säkert en hel del, men jag får alltid ett bra svar och aldrig
att man blir ifrågasatt. För mig är en sådan uppfödare bra.
Jag kan inte säga att jag har dåliga uppfödare, inte alls, för mina har varit 100% ärliga mot mig
i tänket på hur dom avlat och varför. Sen kan man alltid önska saker.
Visst kan man det. Men när jag tänker efter så är det lika mycket mitt problem, för jag kan
faktiskt se till själv att jag får en bättre kontakt osv tex. Mycket har jag lärt mig under årens lopp
och det tar jag nu med mig i mitt bagage.
 
Sen att jag har försmak för döva hundar är en helt annan sak, jag tycker dom är otroligt lätta
att ha att göra med, sen är dom inte heller perfekta, inga avelsdjur, inga utställningsobjekt. Men
om jag vill ha en utställningshund, så vet jag också idag vilken uppfödare jag skulle välja på
den ras jag vill ha. Det kommer, men absolut inte just nu:)
 
Framtidens fralla? Denna fralla äger en kille i USA som anser att dom ska se ut så här:(
Ser ut som den är parad med en BULLY som verkar vara dagens mode hund, skrämmande!
 
Detta är en Bully, är det så vi vill se våra FRSKA och SUNDA hundar? För mig TOTALT osunt och
inte äns en snygg hund som många anser att det är. Vart sitter det snygga?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0