1:a natten efter operationen

Jag kan inte direkt skryta med att jag sovit bra inatt, men ändå är jag pigg på jobbet.
Har ju som sagt en hel del att göra, vilket är bra.
Arnold har mått jättebra hela natten och mat har han behållt. Metacam fick han
sista vändan med maten. Vi ger han under dessa 4 dgr mindre portioner fördelat under
dagen för att han ska må bättre. Och det verkar fungera. Metacam har ju
biverkningar som är allmänt kända som kräkningar och diarreer och då ska man
sluta ge dom medicinen. Arnold där en stark kille,
 
Fick även mail från Conny att han både kissat och bajsat och allt var bra.
Men tratten gillas inte, vilken hund gör det??? Men han är envis och hittar
sina knep att förflytta sig.
Att han har smärta trots smärtlindrande det märks på det underliga lilla lätet han ger
ifrån sig, och speciellt inatt. Var ju ingen liten tumör direkt. Tänk att från en liten finne
på kort tid blivit så stor, och vem kunde ana en tumör? Alla som är med i min grupp
trodde ju inte på det alls. Så, där ser man. Enligt vetrinären är det som med oss människor,
det som inte ska finnas på huden ska bort eller undersökas i tidigt stadium, han har rätt!
 
Som jag skrivit bl.a på FB i min grupp så var operationen rätt så tuff för Arnold, men
fördelen med han enligt vetrinären att han andades suverränt vilket inte är alltför vanligt hos
Franska Bulldoggar. Att det idag avlas mer på utseende än hälsa det kan man läsa sig till
och även se. Jag frågade han också om Arnold sk avara så här smal och med sååå lång rygg.
Svaret jag fick var: Bättre kan du inte få, att han har lång rygg och mera längre hals och inte så
trubbig i nospartiet ska du idag vara glad för. Den här uppfödaren har tänkt till och önskar att
flera kunde göra det. Och det stämmer, för än så länge så har det inte varit något problem
i värme och sol för lillen, han orkar det mesta, trots det så utsätter vi inte någon av våra hundar
för extrem värme. Lite hjärna har vi:):)
 
Själv som många av mina vänner vet, så har jag aldrig gillat stabbiga hundar, och då speciellt
den andra rasen vi har, Staffordshire Bullterrier, även på dom har vi fått beröm av våran vetrinär
att det faktiskt ser sundare ut med mera atletiska hundar i många avseenden. Så att Arnold
ser ut som han gör är vi bara glada för. Gillar inte julgrisar som jag brukar säga. Kan aldrig
vara bra för hälsan huvudtaget.
 
Att en sådan ung hund får både allergi och tumör är aldrig bra. Men det är INGET man kan förespå.
När det inte finns tillbaka i linjerna så kan det bero på många orskaer och inte bara för att det finns
i linjerne heller. Många hundar idag, tyvärr både bland och renraser kan få just allergi, det tyder ju
på att det är brist i immunförsvaret på något vis. Tumör kan vilken hund som helst på. Nu får vi ju
också se om den är godartad eller elakartad. Vi får sannerligen hoppas på det förstnämnda.
Stygnen ska tas bort den 5/11 och då får vi också reda på provsvaret på tumören.
Allergier kan bero på mycket, oftast på foder, kvalster etc...
Det man ska se till är att ge så låg proteinhalt som möjligt, helst under 23%.
Det bästa är naturligtvis att BARFA men det kräver oerhörd kunskap så hunden får i sig det den bör ha.
Själva ger vi fodertillskott som Standardt Immun och Viacutan Plus och det var bara bra enligt vetrinären.
Så det tänker vi fortsätta ge uttöver fodret som också är vetefritt.
 
Arnold bör också hålla sig inne och vila fram tills han tar stygnen men det kommer gå bra, sen får
han springa av sig och vara lycklig efter detta.
 
Sitter på jobbet och kommer på mig själv att bara längta hem efter honom, lilla hjärtat.
Bloggar på min lunch så får jag det gjort. Nu är det inte många timmar kvar tills hemgång om
inget dyker upp.
Just nu skulle jag vilja ligga så här:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0