Dövhet och blindhet hos hund

I en grupp på nätet så diskuterades det ganska hett kring det här med döva hundar och blinda hundars
rätt att få leva, vilket gjorde mig jäkligt förbannad. Men jag höll mig till saklighet och mitt eget kunnande
och naturligtvis min erfarenhet. Det jag själv kan förstå är att en döv eller blind hund passar inte alla
just för att man kanske vill ha sin hund för specifika ändamål, absolut, det köper jag med förståelse.
Att man sedan sitter och skriver bakom sin skärm "döva och blinda hundar har ingen rätt att leva för dom
tillför ingenting" då blir jag förbannad. Det dyker numera ideligen upp döva hundar tex här och var.
Och det märkligaste är att här beror det inte på färgen när man avlat, det finns alltså döva hundar
som föds med en mor och far med rött/brunt tex och inte enbart vitt. Så om det bara beror på färg
tror jag faktiskt inte längre på. Däremot så tror jag man inte kollar tillbaka i linjerna. Men även här har
jag stött på att det finns uppfödare som faktiskt har 100% kontroll på sin avel och att ingen föds tidigare
med dövhet. Men man vet ju inte med 100% säkerhet heller var det igentligen beror på.
 
Att en hund föds blind kan ju också bero på olika orsaker. En blind hund kan leva ett bra och kärleksfullt
liv ändå hos Rätt ägare även här. Tyvärr så tror istället många ägare till blinda hundar att amn inte
kan aktivera dom, och då menar jag på promenader etc. Du bygger uppp självförtroendet hos en blind
hund betydligt bättre om du låter han få lära sig att följa med. Ha gärna med en liten pipleksak
så han känner trygghet.
 
Diskutionen urartade sig med att döva hundar kunde man ju ha mer nytta av men det kunde
man inte med en blind hund. Jag sa vad jag tyckte och tackade för mig när en av personerna
sa att blinda hundar ska inte få leva!
Ofast beror allt på ren okunskapoch oftast av personer som aldrig ägt en döv eller blind hund.
Hur tusan kan man uttala si gom sådant man inte vet ett jäkla dugg om igentligen?
Våra 2 dövisar har bevisat att dom fungerar klockrent även på Lydnadsplan, så nog tusan
har vi haft nytta av dom. Sen kan man ju alltid fråga sig, är det VI människor som ska visa upp sig
eller vad? Skäms vi för att det finns en deffekt hos våra fyrbenta?
 
Det diskuteras ju även hejvilt om dåliga höfter hos vissa raser. Ja, jag skulle inte avla på en sån hund
absolut inte, och det skulle inte en seriös uppfödadre heller. Och som ägare av en en hund med dåliga
höfter så hoppas jag innerligt att man gör något åt det och inte bara låter det bero, för det kan nog
sluta mer illa än man tror. Men vi som har renrasiga hundar, tror jag faktiskt sköter det mer på ett
bättre sätt.
Idag verkar det som hundar har större benägenhet att bli sjuka. Allergier är bara ett.
Vad beror det på? Foder, miljö, avel? Massa frågor finns och massa spekulationer, men aldrig
några konkreta svar.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Söta hundar

2015-11-25 @ 21:37:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0