Vissa är i sitt esse...

Herregud vad jobbig Arnold är!!! Verkligen sugen på både Spike och Inga. Och Inga som ska in i löp när som helst, igentligen skulle hon börjat redan men hon är lite hipp som happ, man vet aldrig riktigt.
Vi måste bara kastrera Arnold snart, men just nu har det varit mycket och är mycket som måste göras innan. men det ska ske. Villl inte ha en hormonstint hane och dessutom ska han heller inte avlas på.
 
Läsde just det här med hormoner och allergi. Allt behöver inte vara allergi utan också hormonförändringar. Ganska bra läsning, samtidigt som det här med massa foderbyten som en del gör och tror att allt ska ge resultat efter bara några dagar. FUNKAR INTE!  Jag och många fler brukar rekomendera mins 2 månader innan det ger resultat.
Fast jag måste säga att redan efter 1 vecka märkte vi bättre resultat med färskfoder. Men färskfoder och torrfoder går inte att jämföra, enligt mig är färskfoder det absolut bästa. Vetrinärfoder som man ger vid allergier är inte alltid bra heller då vissa innehåller spannmål, likaså Eukanuba, vissa även där spannmål, inget man ska ge sina hundar, men en del funkar jättebra på det, så varför byta? Så länge en hund mår bra av ett foder ska man inte hålla på att mixtra. Skrämmande när man läser att vissa bytt foder 4 ggr under 2 månader, inte undra på om en hund mår dåligt av det. Men alla gör som dom själva vill, självklart, så man inte får fan för att man skrivit det också.
 
Sedan har vi det här som vi bl.a diskuterade i lördags, att AKTIVERA sina hundar. Självklart ska man jobba med sin hund, annars vore det väl synd om den. Men när vi människor gör det till att hunden MÅSTE träna 7 dgr i veckan kan man börja fundera, är det jag eller hunden som vill??? Är det för att jag själv är ett sportfreak? Hunden säger väl inte till mig att nu måste vi ut o springa 5 km spåret? Alla hundar oavsett ras behöver vila, för det mår dom bra av för att komma igen pånytt sen.
 
Är mäktigt glad över att ha vänner man kan diskutera på normal nivå med och som dessutom besitter en kunskap med hundar på över 20 år både inom träning och avel. Det är genom sånna man lär sig otroligt mycket av och det är jag tacksam över. Att respektera att alla tänker vi och gör vi olika, det har MÅNGA svårt för. Att ta till sig tips och råd är aldrig fel, men det ska också göras med respekt. Alla kan inte allt, alla vet inte allt...och framför allt, GLÖM INTE Vi har ALLA varit nybörjare! Tänk på det nästa gång du häver ur dig att folk är korkade och gud vet allt....
 
Inte nog om det, idag anländer en ny skrivare till mig på jobbet, vilket innebär massa arbete kring detta. Inte bara att installera en ny utan det ska till mycket annat i olik aprogram för att det ska fungera med alla dokument jag får ut. Så vi får göra en tillfällig lösning på några dgr och köra paralellt.
Inga direkt möten denna vecka men nästa är fullspikad med både det ena och det andra. En tuff vecka med andra ord!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Åsa

Mycket intressant läsning idag..
Bra skrivet.
Kram

2013-01-29 @ 10:11:54
URL: http://grandblossoms.kennelsida.se/
Postat av: Anki

Tack Åsa!♥


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0