Allergier

Nu har jag banne mig läst så mycket om just allergier hos hundar att det står mig upp i huvudet.
Har iallafall kommit så pass långt att jag inte gillar när man förnekar allergier. Har en hund klåda,
så är det oftast allergi eller något som inte stämmer. Man kan då testa sig fram själv, men om hunden verkligen ser ut att lida eller klådan övergår till sår som blöder, då ska man till vetrinären.
 
Vår Arnold (frallakillen) fick en godartad tumör före 1 årsålder. Alla sa hormoner och jag köpte det.
En finnesa en del andra. men när bölden blev så stor från att varit rosa till svart så var det iaf någon
som sa åt mig GÅ TILL VETRINÄREN!
 
Det gjorde vi således också och vetrinären sa att det var en tumör men kunde inte avgöra om den
var snäll eller elak som han sa. Så då var det upp till mig at avgöra, operation eller avvakta o se.
Mitt val var inte svårt. Det blev en operation. Jag minns den dagen då vi gick till vetrinären. Dels för
att jag läst att frallor kan ha problem med att sövas och kanske inte vakna upp. Vi kom dit
och hänvisades in i ett rum. Han fick en spruta och jag sa farväl precis som jag aldrig mera skulle få se han.
Vårat lilla hjärta, en tumör och inte äns 1 år!!! Ovanligt sa vetrinären, men det tyder också på att något
i kroppen inte är bra.
 
På eftermidagen kom vi dit för att då skulle vi hämta han, vi hade en tid. Jag vet att jag inte mådde direkt
bra. Var orolig och rastlös i kroppen. Vi får komma in på ett rum. Vetrinären kom. Tog oss i handen helt
formellt fast han känner oss väl, jag blev rädd.
Han sa också att sånna här operationer brukar gå bra. Sedan hämtade dom lilla Arnold som blev glad att se oss.
Vi betalade och gick hem. Han var pigg som en nötkärna. Andningen och hjärtat hade fungerat jättebra.
 
Sen då den eviga väntan...12 dgr eller var det 10? Jag minns inte. Minns bara glädjen när vi fick beskedet.
Vår Arnold hade en snäll tumör. Men däremot borde vi kolla det här med öronen, och klådan på magen.
För med stor sannolikhet var det någon form av allergi.Han rekomenderade färskfoder.

Så, det jag vill påpeka är att inte alltid lyssna på en person, utan läs på!!! OK, man kan bli förbryllad av allt och hitta massa sjukdomar, men var inte rädd för att kontakta en vetrinär. Du avgör själv. Vill du låta det gå så långt så att du en dag vaknar och ser en hund som kliat sönder sig fullblodad?  Jag har sett sånt resultat, dock inte jag som hundägare.

Hormonellt kan ge uppskov till finnar. Men klåda är i regel någon form av allergi.
Kolla av öronen, tassar mellan tassarna, magen, hals...kolla hur ofta och när hunden kliar sig.
Byt till färskfoder och ge ev Standardt Immun finns på djurbutiker. DUscha eller bada i schampoon som stillar klådan, dock inget som vi människor använder. Finns Klorhexidin schampoo eller som vi kör som fungerar bra Probs AloeVera schampoo, köpt på djurbutiken.

Fick också ett suverränt tips. Koka upp vatten och ha i salt. Låt svalna. Har du badkar så häll vattnet över hunden och gnugga in hunden med det. Annars kan man dutta på dom ställen klådan är.
 
Ge BARF om du kan. Vi ger rått kött från svenska gårdar mellan varven och dom bara älskar det!
Tänderna har blivit bättre och pälsen med.
 
Läs på om det du vill lära dig uttav, det är viktigt och framför allt låt det inte gå för långt, all hjälp finns. Ring vetrinären om inte annat och be dom titta på din hund. Du mår själv bättre uttav det! Och kanske din hund med.
Men ibalnd lönar det sig att själv vara påläst när man går till vetrinären, för det är inte alltid dyra vetrinärfoder som är lösningen till problemet heller. Jag skulle vilja säga...är något torrfoder det???
 
Så här kan en allergisk hund se ut:
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0