Semestern är över!!!!

Så var man då tillbaka till arbetet efter 4 veckors härlig ledighet.
Vi kan defenetivt inte klaga på vädret, enormt soligt och varmt och
tempen har legat runt 30 grader konstant här hemma, för att inte tala
om inomhus! Under alla dessa veckor har vi knappt kunnat utföra aktiviteter
med hundarna just pga värmen. Det har blivit enstaka sena kvällar när det blivit
lite svalare. Det märks nu på hundarna.
 
Har kollat in massa diskutioner på FB ang hundar förstås, det har handlat om allergier och även
oseriösa uppfödare. Finns delade åsikter om allt och det är ju bra.
Men vad är en sseriös uppfödare? Ja enligt mig och många är det en uppfödare som tar
sitt ansvar, står för sin avel och kan tala om vad som gick snett. Som verkligen stöttar sina
valpköpare.
Sen läser man om allergier, då blir jag mörkrädd. Många uppfödare som verkligen förnekar att
det finns, hur fasiken kan man säga som uppfödare att en valpköpare ljuger!!
Påstå att man ska visa upp alla papper... Nej, det finns inget krav att göra det alls.
Men att man inte äns har kunskapen i avel har vi förstått. Det handlar faktiskt inte att bara se
"mamman och pappans" linjer, det handlar om att se väldigt långt tillbaka i linjerna. Hur många engagerar
sig i det?
 
Att läsa hur många hundar som faktiskt får somna in på just allergier är inget roligt, men jag förstår.
Vi delar alla olika åsikter om det. Jag skulle inte heller vilja att Arnold levde på kortsion hela sitt
resterande liv och få biverkningar som faktiskt kan komma och som jag har läst bara för att hålla han vid liv.
Självklart skulle jag kunna testa det men det är inget alternativ för mig.
 
Vem avgör om min hund ska få somna in? Det gör jag själv och det tillsammans med min vetrinär.
När det går så långt att en hund biter sönder sig totalt och blöder och även biter sönder annat så
plågas den. Men....självklart ska man ha gjrt massa innan. Och det tar en djävulsk tid.
 
Arnold har fått sin klåda tillbaka, och jag tror att det har med värmen och den höga luftfuktigheten.
Jag har börjat tillsätta kalk i maten igen, och det tar tid. kan ta flera månader igen innan det fungerar.
Men jag kan hjälpa honom. Jag smörjer även med Silverlotion och sätter på ett linne och så får han
duschas mellan varven med speciella schampon.
Att leva med en allergi hund tar mycket energi från en och är ett otroligt jobb man lägger ner.
Jag är tacksam över att ha en förstående uppfödare som inte misstror en.
 
Men diskutionerna handlar inte bara om det, utan mycket om just oseriösa uppfödare. Ja det finns nog en hel
del som mörkar sanningen. Inom just min ras, SBT (staffar) så har det diskuterats mycket och jag finner det
intressant för jag blir faktiskt rädd om det är så vi ska se hur det avlas framöver. Jag förstår verkligen dom som lägger ner hela sin själ på att avla på friska och sunda hundar och sen kommer dom som avlar på både
dåliga höfter och pålagringar/ dålig mentalitet och allergier. I mina ögon skulle dom uteslutas. Sen att avla kull på kull då kan
man ju även fundera på har man tänkt igenom denna parning och kollat linjerna tillbaka eller är det bara en snygg hund som jag verkligen vill para med? Ja, dom finns nog dom med. För varför måste jag ta massa
kullar på 1 år? Är det av ekonomiskt intresse eller? Många frågor. Men diskutionerna har varit enormt
intressanta och för en gång skull har jag tycket det varit bra att vissa medlemmar vågat stå upp och skrivit
vad dom anser. Många har diskuterat mentaliteten. Den är jäkla viktigt. Det vet jag av egen erfarenhet.
En hund som är både osäker och har ett aggresivt beteende mår inte bra.
Jag tänker inte försvara vårat nytillskott i familjen av samma ras (Sam), men han är en GULD kille. Lugn och en mentalitet som ingen av våra andra 3 hundar har. Arnold jämför jag inte med då han är en fralla och
orädd på alla sätt och vis. Att Sam kommer från HuH på Irland retar säkert en del och för att vi fick detta guldkorn. Dessutom har jag en enormt bra kontakt med min kontaktperson. Jag skulle INTE tveka att ta en hund därifrån igen, men det gäller också att ta reda på all info man kan själv innan. Man får inget serverat
på ett silverfat om man tror det. sen struntar vi fullkomligt i vad andra tycker, våra hundar, vårat liv!!!
 
Nu tycker jag Rasklubbarna skulle jobba för att ställa högre krav på att få avla, för när man ser att
min ras håller på att gå käppt rakt och helsicke är det inte roligt. Det är VI valpköpare och hunden som till slut får lida för oseriösa uppfödare!!!
 
Vill också tillägga att även om man är en seriös uppfödare kan det gå snett, men då tar man sitt ansvar.
 
Kan tillägga att jag har valt att lämna SKK.
 
Sam och Arnold, som ler och långhalm tillsammans
 
 
Sessan Inga myser hos husse
 
1:a franska flygplanet som anlände igår 5/8 för att hjälpa till att släcka skogsbranden.
Vill man följa allt så kan man det här:
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0