Föreläsning om höftledsdysplasi

I onsdags var jag och min väninna på föreläsning om "höftledsdysplasi".
Den var väldigt intressant och hon som höll i föreläsningen riktigt bra och kompetent
då hon hållt på med just detta i över 30 år.
 
Höftledsdysplasi kan bero på många saker:
  • Utvecklingssjukdom
  • Genetisk bakgrund
  • Polygen nedärvning
  • Påverkas av miljöfaktorer
  • Övervikt
Någon som vi också tog upp var detta just med valpar. För jag blir förskräckt varje
gång jag ser på bl.a Facebook, hur man kan köra hårt med valpar och då menar jag
valp/unghund innan dom äns har färdigutvecklas, och här fick jag rätt.
En valp/unghund ska absolut inte hårdtränas och då menar vi att man tex cyklar med den,
låter den tex köra aqulity osv.. Däremot så är det helt ofarligt för en valp att gå uppför trappor
som man jämt fått höra att dom ska bäras. Absolut inte, detta är en myt. Bara bra om en valp
(jag skriver valp) om den får gå upp sakt i trappor, den bygger på sig en hel del. Däremot
kanske inte springa upp och ner.
 
Vi människor har idag byggt upp att hundar SKA aktiveras massor och då menar jag flera
ggr i veckan. Dom ska köra aqulity, dom ska cykla, dom ska springa med matte och dom ska och ska.
Har din hund sagt det? Är det vad den vill eller just vad du vill? Ta dig en funderare.
 
En hund talar inte om för dig att den har ont, men man kan kontrollera lite själv.
Lägg hunden på rygg. Vik ut bakbenen exakt som vid en röntgen. Om den reagerar
så har den förmodligen någon form av smärta. För att få veta bör du röntga din hund.
Typiska saker som man kan se att hunden har smärta är att den inte tex vill hoppa upp i bilen.
Tappar aptiten, orolig på nätterna och vankar fram och tillbaka, vill inte resa på sig när man ska tex
ut osv.. Här bör du ha kontroll.
En C-höft är inte alla ggr OK, detta beror naturligtvis på raser. En liten hund känner inte av på samma
sätt kanske som en större. Vi kan ta min ras Staffordshire Bullterrier. Man ska inte helst inte avla
på en C-höft. Den är inte OK. Den sitter inte fast bra i "skålen". Med tiden/åren kan detta bli en riktigt
dålig höft. En E-höft är absolut det sämsta man kan ha, och den hunden mår sällan bra.
Det finns en mängd bra tillskott att ge hunden för just leder. Köp inget billigt skit, utan låt det kosta,det är oftast dom som är kontrollerade och skett forskning på!
En hund med övervikt belastar också betydligt mer och en dålig höft blir då bara sämre. Hä rkan du få hjälp
av en vetrinär inom kost att banta din hund så den kommer må bättre.
 
Men hur vet man om äns hund är överviktig/fet?
Ställ upp hunden och känn på den efter sidorna, du ska känna revbenen men dom ska inte stå ut om den inte är enormt musklad då kan dom göra det.
 
Om jag vore uppfödare av min ras, skulle jag aldrig någonsin efter denna föreläsning avla på tex en C-höft
utan bara friröntgade A och B. Och när man avlar så handlar det inte bara att se hur föräladrardjurens höfter ser ut, även här handlar det om bakåt i linjerna.
 
Ataxi. (Neuroligisk sjukdom) Hur märker man att något är fel? Oftast beter sig hunden vingligt i olika situationer,
dom visar dålig balans. Men det behöver inte vara det, utan orsaken kan vara flera. Ryggproblem och även höftledsdysplasi i vissa fall inget. Här bör man också kontrolleras av en vetrinär. Men ataxi behöver inte utvecklas till det sämre, en hund kan leva resten av sitt liv med det. Många hundar lider av neuroligiska sjukdomar kanske då lättare. Detta pratade vi om. Man bör absolut inte avla på en sådan hund.
  • Genotyp = Genetisk
  • Fenotyp = Miljön
Som sagt en mycket inspirerande förläsning var det. Och jag kan tycka att så många hundägare som man känner inte tar sig i krågen och går på dessa helt suverräna föreläsningar och lyssnar, för det ger en hel del
och är man dessutom okunnig så är det ännu bättre om man sen är i val att köpa en hund, vad man bör kolla upp. Tänk på det. Ta tillfället i akt när ni kan, det är både trevligt och inspirerande.
 
 
 
En bra höft
 
En dålig höft som kommer utvecka HD. Höftledskulan glider ur
höftledsskålen.
 
 
 
 
 
 
 
 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0